Hoe wordt Virtual reality in de praktijk gebruikt?










Hoe wordt Virtual reality in de praktijk gebruikt?

Training: Virtual reality wordt door veel verschillende industrieën gebruikt, zoals het leger,
scholen of zorginstellingen. Trainen met virtual reality kan bijna overal en industrieën
besparen (reis)kosten. Virtual reality biedt een verbeterde leerervaring in vergelijking met
boeken en video’s. Virtual reality heeft een hogere betrokkenheid en meer positieve emoties
in vergelijking met video en klassikale training.


Productontwikkeling: Producten testen in virtual reality is eenvoudig en goedkoop. Het
product hoeft alleen maar in 3D-software getekend te worden en vervolgens zo snel mogelijk
getest in de virtuele omgeving. Fouten worden sneller ontdekt en productontwikkeling in
virtual reality verkort de ontwikkel- en testfase van een product.


Gezondheidszorg: Een andere toepassing van virtual reality is therapie. VR wordt
bijvoorbeeld ingezet om mensen van hun angsten af te helpen. Virtual reality werd uitgebreid
naar chirurgie door de technologie van telepresence, het gebruik van robot apparaten die op
afstand worden bestuurd door middel van gemedieerde sensorische feedback om een taak
uit te voeren. De basis voor virtuele chirurgie was de uitbreiding in de jaren '70 en '80 van
microchirurgie en andere minder ingrijpende vormen van chirurgie. Aan de andere kant
kunnen artsen VR misschien gebruiken wanneer ze met de patiënten werken om diagnoses
of behandelingsopties uit te leggen. VR kan ook ten goede komen aan personen die op de
een of andere manier fysiek beperkt zijn.


Educatie: VR biedt onderwijsinstellingen nieuwe methoden voor lesgeven en leren. Het kan
studenten intieme inzichten bieden in omgevingen die doorgaans ontoegankelijk zijn, terwijl
ze betrokken blijven bij het leerproces. Een geschiedenisleraar kan bijvoorbeeld VR
gebruiken om leerlingen uit de eerste hand te laten zien hoe het leven was in het oude
Griekenland of China.


Amusement: Een van de early adopters van de virtual realitytechnologie is de game wereld.
Het wordt gebruikt om te socialiseren. VR zou ook kunnen leiden tot een hele industrie in
virtueel toerisme, waardoor mensen plaatsen kunnen ervaren die ze misschien nooit
persoonlijk zullen zien.




©Tiara de Wijs

©luz Schillings



Naar Boven